luni, 27 august 2012

10 Greseli care duc la scaderea si disparitia lactatiei

Am observat ca exista, in ciuda "modei" de a hrani bebelusul artificial, tot mai multe mamici care isi doresc sa isi alapteze puii. Zic isi doresc pentru ca unele dintre ele reusesc pentru mai mult timp, altele pentru mai putin. 

Tocmai de aceea am incropit acest articol, pentru a atrage atentia asupra a 10 MARI GRESELI care conduc pana la urma la scaderea si apoi disparitia lactatiei. Ordinea lor este aleatorie, nu in functie de importanta efectului, asta pentru ca am considerat ca oricum, chiar daca vor exista multe voci care sa ma contrazica, toate sunt daunatoare mentinerii unei lactatii suficiente pentru sugar.

1. ALAPTAREA DUPA ORAR

Alaptarea dupa orar este o grava greseala a generatiilor mamelor noastre. Asa le invatau inca din maternitate, sa hraneasca bebelusul la o distanta de cate 3 ore. Ce este si mai grav, este ca aceasta practica inca le mai este "predata" si in ziua de astazi mamicilor in unele maternitati. De ce nu este bine? Pentru ca sugarul trebuie sa fie alaptat la cerere. Acesta este un mod sanatos de a mentine si spori lactatia. De fapt, acesta este modul in care laptele se formeaza- CERERE-OFERTA. Cu cat sugarul este pus la san de cate ori are nevoie (isi baga manuta in gurita, plange de foame), cu atat lactatia va fi intretinuta, corpul nostru fiind "instiintat" ca trebuie sa produca lapte pentru pui in cantitatea de care este nevoie. 

In prima luna jumatate sugarul poate cere sa fie alaptat si din ora in ora. Apoi in lunile 2 si 3, cand are loc cresterea cea mai accelerata-puseurile de crestere, iarasi poate cere destul de des.

2. LIPSA ALAPTARII PE TIMPUL NOPTII

Alaptarea pe timpul noptii este foarte importanta si un mare secret al mentinerii lactatiei. Stimularea sanilor la ore tarzii din noapte face minuni pentru lactatie. Bebe poate dori sa manance sau pur si simplu ii poate fi sete, poate suge 10 minute sau 20 minute, nu conteaza, nu cronometrati. Lasati-l sa suga atat cat are nevoie. Va va fi mult mai usor daca bebe este in camera cu voi, si nu in alta camera.

3. INSTALAREA CICLULUI

Daca nu veti alapta mai multe nopti la rand, este foarte posibil sa va revina menstruatia. Pe perioada menstruatiei secretia lactata va scadea simtitor, insa se spune ca va reveni odata cu incetarea acestei perioade insa nu chiar in aceeasi cantitate.

4. OBOSEALA, SUPARAREA STRESUL 

Daca alaptati si doriti sa alaptati in continuare, nu va apucati sa "mutati muntii" prin casa. Chiar daca nu este "luna" peste tot, ce conteaza cel mai mult este camera voastra, unde sta si copilul, a fie aerisita si curata. In rest, puteti face curat cate un pic in fiecare zi. Azi faceti mancare, maine bagati masina la spalat....poimaine stergeti praful....nu toate odata. Eu am observat pe propria piele cand m-a apucat vitejia cu facutul curatului prin casa ca sanii nu se mai umpleau foarte bine de la o repriza de supt la alta.

Evitati supararile si persoanele care va pot cauza suparari si stres. Hormonii stresului nu fac altceva decat sa scada lactatia simtitor! 

5. SUPLIMENTAREA CU LAPTE PRAF 

Multi medici pediatri recomanda mamicilor disperate ca nu se mai satura copilul la san sa suplimenteze cu lapte praf. O grava eroare. Dragi mamici, vor exista perioade cand bebelusul va PAREA ca nu se satura, asta deoarece va dori sa suga foarte des. Nu va speriati! Nu faptul ca nu se satura ii determina sa doreasca sa suga atat! Bebe poate trece pur si simplu printr-un puseu de crestere si atunci el va stimula sanii mai mult pentru ca acestia sa-i ofere o cantitate mai mare de lapte in curand. Sau poate este vara si este foarte cald, si doreste sa suga des pentru ca ii este sete, chiar daca a mancat acum nu mult timp. Sau pur si simplu este suparat sau are o zi mai proasta, iar suptul pur si simplu ii ofera liniste si confort in bratele mamicii lui. Daca bebe creste in gretutate si uda scutecele, nu aveti de ce sa va facei probleme.

Ideea este ca daca vom inlocui o masa de san cu una de lapte praf, sanii nostrii vor percepe imediat ca a scazut numarul de mese ale sugarului si vor produce mai putin lapte, considerand ca de atata are nevoie sugarul (principiul CERERE-OFERTA). Apoi sugarul chiar nu se va satura si va trebui sa mai adaugati o masa de lapte praf, si veti intra intr-un cerc vicios care nu va conduce decat la pierderea lactatiei.

6. OFERIREA DE CEAIURI, APA INTRE MESE 

Aceasta instruire tot de la medicii pediatri vine, care am eu impresia ca au norma de lapte praf, ca doar este o adevarata industrie,nu?! Asa cum m-a invatat pe mine medicul meu pediatru (GRESIT!!!, ca oricum nu ascult toate balivernele pe care le debiteaza!), cica laptele nu tine de sete!!! CAT SE POATE DE GRESIT SI DE FALS! LAPTELE MATERN TINE ATAT DE SETE CAT SI DE FOAME! Daca va veti stoarce putin din san, veti observa ca la incepul arata intotdeauna mai apos. Asta deoarece prima parte a laptelui potoleste setea, apoi vine laptele intermediar, apoi cel gras si satios, pentru ca la final sa fie iarasi mai apos. 

Contrar indicatiilor gresite, nu dati sugarilor nici apa, nici ceaiuri (ex-Baby Drink- CARE MAI CONTINE SI ZAHAR!!!!). Lapticul ii este suficient. Nu se va deshidrata nici pe cea mai torida vara, cum a fost aceasta care tocmai se incheie. Gogosica mea nu numai ca nu s-a deshidratat, dar arata foarte bine si are o piele demna de reclame!

7. FOLOSIREA SUZETEI

Am observat o multime de mamici care le dau bebelusilor lor suzete. Moda asta cu suzeta este ceva de speriat! A inceput de la mamele noastre numai (de 1 generatie in urma mea) si este ca o epidemie, asa s-a extins. Stiu, este mai comod sa ii bagi lui bebe suzeta in gura si sa taca cand iesiti la plimbare. Insa acest lucru in realitate va obosi muschii de suctie ai lui bebe, iar cand va fi pus la san, acesta nu va mai avea puterea necesara pentru a stimula sanii cum trebuie. 

Unele mamici vor spune ca prefera sa le ofere suzeta bebelusilor pentru ca acestia sa nu isi suga degetele, pe care sa ajunga sa le subtieze. Un copil alaptat la cerere NU VA STA CU DEGETUL IN GURA! Si va spun asta din proprie experienta. 

8.  PURTAREA DE SUTIENE NEPOTRIVITE

Desi poate parea un amanunt minor, achizitionarea de sutiene de alaptat potrivite este foarte importanta. Acestea trebuie sa fie comode si sa vi se potriveasca, sa fie 100% din bumbac, sa nu aiba balene de nici un fel, si nici cusaturi.

In caz contrar, canalele galactofore pot fi obturate, iar daca vreti sa alaptati, nu va doriti asta.
Sutiene de alaptare conforme celor de mai sus gasiti la Tonus Elast



9. PRINDEREA INCORECTA LA SAN

Un lucru foarte important este stimularea sanilor, dupa cum am mai spus. Insa cum pot fi sanii stimulati bine, daca sugarul nu este prins corect la san? La inceput mai ales, cand copilul are numai instinctul de a suge, nu si practica, iar proaspata mamica este plina de griji, este foarte important sa invete amandoi cum se face o mufare corecta.

La nou-nascut, mama poate prinde zona de areola de deasupra si dedesubtul sfarcului cu degetul mare desupra si cel aratator dedesubt, si poate stoarce putin lapte pentru a umezi sfarcul si a face sugarul sa deschida gurita. Cand sugarul deschide gura, aceasta trebuie sa fie larg deschisa, nu pe jumatate, ca si cum ar casca. Atunci mama trebuie sa introduca in gura lui nu doar sfarcul ci si parte de jos a areolei. Trebuie verificat ca buzita de jos a copilului sa fie rasfranta. Daca nu s-a facut o prindere corecta se introduce usor in coltul gurii degetul mic pentru a face copilul sa dea drumul la san, si se reincearca mufarea.

10. "REGULA" 10 MINUTE LA UN SAN 

O alta "nazbatie" care dauneaza grav lactatiei este alaptatul dupa ceas si schimbarea de la un san la celalat. 
Dupa cum am mai spus mai sus, laptele are trei parti: prima parte apoasa, a doua intermediara si a treia grasa, satioasa. 

Daca sugarul va fi mutat de la un san la celalalt dupa cate 10 minute, el va suge numai lapte apos si intermediar. Aceasta va duce la o continua senzatie de foame, pe buna dreptate. Asadar, dati bebelusului cate un san, pe rand. L aun supt dati-i un san si lasati-l sa suga pana la capat. Apoi la urmatorul alaptat, oferiti-i celalat san. Pe parcurs, cand sugarul va creste, daca nu se va satura dintr-un san, va trebui sa i-l oferiti si pe celalalt.


Dragi mamici sau viitoare mamici, sper ca acest articol sa va fie de folos, fiind nascut din informatiile pe care le-am cules in timpul celor doua cursuri : de puericultura si scoala mamelor, pe care le-am absolvit pe durata sarcinii mele. Personalul care ne-a predat cursurile a fost unul de exceptie, scolit in strainatate, unde exista cu totul alte metode si tehnici de a vedea si "trata" sarcina, nasterea, si cresterea copilului.


Alaptat linistit! :)

Gogosica mea zambareata :)




40 comentarii:

  1. Multumim pentru sfaturi, foarte bine explicate, folositoare si pertinente!

    RăspundețiȘtergere
  2. Si ce te faci atunci cand ai lapte f putin? Am incercat ce spui si nu merge :(. E atat de stresant pt ca alta solutie nu ai decat sa ii suplimentezi cu lapte praf. Ajungi la nebuni sa traga timp de doua ore la san si sa constati ca nu ia un gram in greutate cu ce ii dai tu. Deci, medicii recomanda ce recomanda in urma unor statistici. Eu refuzam sa cred ce zic ei, urmand ceea ce ai scris, dar nu a mers. Sper sa mearga la altii, dar de cand suplimentez cu lapte praf copilul e mai fericit. Dar nu trebuie sa alaptezi cand asta devine o povara pt copil si mama. Am acceptat asta si ma bucur ca sunt f multi copii inteligenti, statistic vorbind, si au foat alalptati tot cu lapte praf. F interesant articolul, laudabil

    RăspundețiȘtergere
  3. Anonim, da mai multe detalii. ce varsta avea copilul cand nu lua in greutate? Cum ai ajuns la concluzia ca nu lua in greutate? daca intri in disperarea de a cantari copilul in fiecare zi, si ti-ai cumparat cantar, mare greseala, cantarul este dusmanul alaptarii. verificarea greutatii se face lunar, pt ca poate fi o saptamana in care sa nu ia nimic, apoi in rumatoarele sa ajunga din urma. spui ca statea 2 ore la san? la inceput, bebelusul vrfea sa suga din ora in ora, pt ca este mic, are stomacelul mic, iar laptele de mama se digera f repede, prin urmare i se face fomita destul de repede. daca era mai mare, putea trece printr-un puseu de crestere, si atunci asastau copiii la san, mai mult, ca sa stimuleze sanul sa produca mai mult lapte, cnf nevoilor lui modificate. imi pare rau ca nu ai reusit cu alaptarea. insa f putine femei au probleme fiziologice in a alapta, dusmanul cel mai mare este lipsa de informare, si "binevoitorii" din jur, de la pediatru, la mama-soacra etc

    RăspundețiȘtergere
  4. Dupa o luna copilul meu nu a luat decat 500 grame. Copil nou nascut. Si in plus plangea de foame dupa doua ore de alaptat. Posibil ca la unii laptele matern are consistenta, dar la mine nu cred ca are. Am inteles ca in situatia mea sunt multe mamici. :( Normal ca atunci cand nu treci prin asta nu poti sa iti imaginezi. Si mie mi.ar fi placut sa pot sa alimentez copilul doar cu lapte matern. Pentru o masa, cat timp il hraneai? Ei bine eu stateam doua ore cu copilul la san, dupa doua ore plangea si era tot nemancata. Am prieteni care se mirau. Ah, pai in max jumatate de ora copilul meu papa la san. Atunci, ce te faci? Si am inceput sa ii suplimentez si se mai satura saracutza, dar era si ea obosita de atata plans. Si papa cu biberonul cat mai putea. Ei, bine, dupa o luna, posibil ca a luat acei 500 de grame doar din ce a supt la biberon. De cand ii dau lapte matern la inceput si apoi lapte praf e ok. Tu ce ai face? Asa ca nu este o regula generala. Posibil ca daca totul mergea bine la toata lumea cu laptele matern nu mai existau atatea formule de lapte praf etc. :( Repet, am incercat ce este scris f frumos in acest articol si nu a mers. Masa ajunsese sa fie ceva chinuitor. Esti total rabdator si disponibil cu copilul tau, dar cand vezi ca nu se satura si dupa o luna nu iti ia in greutate si mai ales plange de foame. .. Off. De ce dupa de ii dadeam putinul acela cu biberonul se satura dupa doua ore de supt si dormea in sfarsit linistita? Imi pun si eu intrebari. Ideea e ca daca ceva nu merge incerci sa gasesti solutii. Si nu poti sa continui sa lasi sa suga copilul nonstop ib speranta ca va fi bine candva cand realizezi ca e in van. Ar fi fost inconstienta, zic eu. Eu incercam sa o tin cu toata rabdarea, dar e munca de sisif. :( E f trist :(

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am trecut si eu prin asta. Copilul ajunsese deshidratat, numai din dorinta mea disperata de a alapta. M.am certat cu familia ca nu intelegeau cum de nu accept ca nu se poate!!! Prima greseala pe care am facut.o a fost sa.l infometez pe bebe!!! AscultAti la mine, asa ceva nu se face!** Daca vreti sa alaptari, dati.i cu SNS-ul lapte fornula pe langa san, nu folosoti biberonul, mai ales in prima luna!!! Pt a putea avea putere sa suga, trebuie sa manance. Eu n.am inteles asta decat ulterior, cand el a piedut in greutate. Apoi, fratilor, daca ati incercat tot si tot nu aveti lapte destul, verificati sa nu aveti o problema medicala care sa impiedice producerea de lapte.!!!!! Mi.a luat mult timp sa recunosc si sa realizez ca sunt in cei 2% care nu pot alapta, cel putin nu exclusiv! Vai, ce greu mi.a fost cand mi-am dat seama!! Sper ca acest comentariu sa ajute si alte mamici, asa ca fiti atente la problemele legate de sange gen transfuzii sange, perceptia fata de samge, de unde si de la cine o e luat. Atentie la organe legate de sange, cum este splina! Aceasta produce glubullele rosii, si nu maduva spinarii!!! Sangele este lapte! Fwmeile anemice au sanse mari sa nu poata alapta. Atetie cu anemia, rezolbati.o si va fi bine, sa speram! Eu am ajubs sa tratwz splina cu acupunctura, asa am rezolzat o parte din problemele splinei si am rlstimulat si sanul!! Acum suge si biberon si san, dar in propotii diferite, (mai multa formula) si sunt fericita ca inca ia san. Noaptea sta la greu, cand e perfect treaz nu mai merge...... Aaa ca am mers inainre cu ambele. Daca stiam la 2 luni sa merg la ace, era mult nai ..... dava as fi avut laptele devacum atunci

      Ștergere
  5. Bebele are 6 săptămâni și nu ia în greutate. In afară de 5 și 10 am făcut toate greșelile. Ce pot face sa remediez situația? Nu vreau sa ajungem la lapte praf

    RăspundețiȘtergere
  6. @Manuela Negrusa: mai exista un mare dusman al alaptarii. un cantar de bebelusi acasa la mamica. daca ai, si te-ai obisnuit sa cantaresti copilul la cateva zile sau, mai rau, zilnic (cum am mai auzit), nu o mai face. bebelusii nu iau in greutate constant de aceea trebuiesc cantariti cel mai des lunar. pentru ca pot sa existe 2 saptamani in care sa nu ia nimic, iar in urmatoarele doua sa ia tot. sau un bebelus poate lua intr-o luna mai mult in lungime si mai putin in greutate, ca urmare. nici un bebelus nu este ca altul, suntem oamnei, nu roboti sau pantofi facuti dupa acelasi calapod. ce inseamna exact are 6 saptamani si nu ia in greuate? cu cat s-a nascut si cat are acum?

    RăspundețiȘtergere
  7. S-a născut cu 4,01 kg, a scăzut la 3,74 kg și a ieșit din maternitate la 3,77 kg. Acum are 4,08 kg. Avem cântar dar nu l-am cântărit decât la o luna și azi când are peste 6 săptămâni

    RăspundețiȘtergere
  8. Este normal sa piarda in greutate dupa nastere, majoritatea bebelusilor pierd cateva sute de grame in primele zile. Eu inteleg ca intr-o luna si jumatate a luat in greutate numai aprox 300 grame, ceea ce nu este chiar bine. In ce priveste inaltimea, cu cat s-a nascut si cat are acum? Poate a luat mai mult in cm...

    In primele luni se ia cel mai mult in greutate, urmand ca apoi sa se ia gradat mai putin. Spui ca nu i-ai dat lapte praf si ai incercat numai san. Renunta la a-i da ceaiuri, care oricum au scopuri medicinale si nu se dau pt hidratare. Pana la aprox 6 luni laptele matern satisface si nevoia de sete.

    Bebelusul are cumva fren lingual? Ai fost cu el la pediatru, a observat asa ceva? Asta ar putea sa-l impiedice sa suga eficient. Insa cel mai important este sa-l pui la san la cerere, asta inseamna da, si din ora in ora, de cate ori il vezi ca-si baga manuta in gurita ii este foame, pt ca acum are stomacelul mic, iar laptele matern se digera mult mai repede decat laptele praf. Eu ii dadeam copilului cand era mica, in primele luni, sa suga din ora in ora. Daca ii pui degetul pe un obraz, in apropierea gurii, si copilul se intoarce sa-ti prinda degetul cu gurita cascata, ii este foame. Iar noaptea la fel, trebuie alaptat. Majoritatea mamelor care alapteaza iau beblusii cu ele in pat, astfel ele motaie si le este usor sa puna copilul la san cand acesta are nevoie. poti trage patutul langa pat, si sa-i scoti o latura.

    Daca-i dai suzeta cand plange, i-ai inlocuit o masa de lapte cu suzeta. el suge in gol, oboseste pt urmatorul supt, si nu primeste nimic. Alaptatul nu este usor pt ca nu se face la program ca lpraf, insa toata oboseala isi are rasplata intr-o sanatate buna a copilului. Noi nu am stiut ce este vreo boala, am fost raciti de vreo 2-3 ori in 2 ani si ceva, iar cand i-ai iesit dintii, tot prin supt se calma.

    Atasarea corecta la san este alta problema. Daca nu intelegi exact din ce am explicat in articol, poti cauta filmulete mai explicite pe youtube. Sper ca ti-am fost e folos. Poti incerca sa cauti pe net La Leche League si sa-i contactezi. Ei te vor ajuta. daca mai ai intrebari, poti sa mi le adresezi.

    RăspundețiȘtergere
  9. Foarte util si pertinent articolul. Multumim pentru implicare.
    si eu cred ca nu am cantitate suficienta si e f frustrant. Azi bebelusul meu implineste 7 saptamani si din spital am iesit cu biberonul pentru ca slabise. Pe parcurs am continuat cu laptele praf pentru ca nu se satura nicicum de la mine. II dadeam lapte praf dupa ce il puneam la san. Am si 2 extractoare de lapte electrice si le folosesc deseori pentru a stimula sanul. Nu inteleg ce trebuie sa mai fac sa functioneze.., pt ca dupa tot efortul tot nu am suficient. Eu incercasem sa reduc laptele praf, am reusit cat de cat, acum ii dau doar 4 biberoane de 90, inainte erau 8...dar parca aici m-am estancat. In timpul zilei sanul ramane moale, iar noaptea cand ne trezim prima data am sanii tari si atunci copilul sta la supt si se satura, asa incat in timpul noptii nu trebuie sa fac biberoane. Ce se intampla ziua? Daca am sanii moi inseamna ca nu produc suficient lapte?
    Multumesc anticipat pentru ajutor. Imi dorecs enorm sa reusesc sa imbunatatesc lucrurile.

    RăspundețiȘtergere
  10. 90% dintre bebelusi slabesc imediat dupa nastere, este ceva normal fiziologic. nu ajunge numai sa vrei sa alaptezi, trebuie sa te informezi temeinic inca din timpul nasterii, tot ce inseamna a alapta, de la beneficii, tehnica, pietre de hotar.

    ideea ca nu se satura este gresita, bebe plange des pt ca este normal sa suga des. fetita mea sugea din ora in ora, pentru ca laptele matern se digera mult mai repede decat laptele praf, iar stomacelul lor este f micut, pana se mai largeste mananca mese mici si dese, la inceput are stomacelul cat un bob de strugure. alaptarea inseamna disponibilitatea mamei 100%, insa beneficiile sunt enorme pentru sanatatea copilului, i se cladeste un sistem imunitar f sanatos, laptele are rol analgezic cand ii ies dintisorii, are rol de linistire emotionala datorita apropierii fizice de mama.

    extractoarele electrice sau manuale nu stimuleaza lactatia, este un mit. numai copilul pus la san stimuleaza lactatia, este ceva hormonal, iar aceasta se formeaza numai dupa principiul cerere-oferta. asadar, nu este de mirare ca lactatia ta a scazut. ai intrat intr-un cerc vicios. te poate ajuta sa bei f multe lichide (apa plata si mai ales ceai de chimen-numai de chimen, nu se anason!), mai sunt niste pastile total naturale de stimulare a lactatiei, de la Motherlove, cu care iti poti mari lactatia.

    daca ai sanii moi, nu inseamna neaparat ca nu mai produci suficient, dar si ca lactatia s-a reglat la nivelul cerere-oferta. din pacate, din ce spui tu, nu este tocmai adevaratul nivel cerere-oferta :(

    probabil nu te-ai informat suficient nici despre puseele de crestere, de care multe mamici se sperie, crezand ca bebe nu se mai satura. eu sper sa reusesti sa scapi de laptele praf, poti apela si la ajutorul LaLeche League, ii gasesti pe net, dar bea ceai de chimen mult, e f placut la gust, usor mentolat si se bea neindulcit, si poti apela la pastilele de care ti-am vorbit, fara nici o grija.

    mult succes!

    RăspundețiȘtergere
  11. Foarte utile si adevarate informatiile tale. Din pacate la primul copil eu am facut multe din greselile scrise de tine si fata la aproape 6 luni mi'a renuntat singura la san. Mi'a parut extrem de rau dar m'am bucurat ca am dus'o macar pana la diversificare. Ii dadeam si lapte praf pentru ca medicul de familie m'a speriat ca nu ia in greutate din cauza mea, ca nu se satura, nimic mai gresit. Fata lua in greutate atat cat ii statea in fire, ca nici de la formula nu a pus pe ea mare lucru. Acum am iar bebe de 3 luni si il alaptez la cerere. Uneori vrea iar san peste 30 de min, alteori peste 4 ore, depinde. Noaptea rar il alaptez, doarme continuu 6, 7 ore dar vad ca asta nu a afectat lactatia. Singura problema este ca sunt nopti cand ma vad obligata sa ma pompez pentru ca sanii devin dureros de plini, iar daca incerc sa il pun la san mai rau fac, ca stimuleaza laptele si adoarme, asa ca ma lasa si mai rau. Parerea mea este, din proprie experienta, ca daca te informezi complet, nu te lasi pacalit de cantar, de doctori, de momentele lui bebe cand te'ar mai tine si ca pe suzeta si tu crezi ca de fapt el vrea pentru ca nu e satul, reusesti cu brio sa alaptezi exclusiv pana la 6 luni.
    Apropo, treaba cu menstra chiar asa este,scade considerabil lactatia pe perioada ei.

    RăspundețiȘtergere
  12. Utile sfaturile ..dar eu am sfarcurile mici si nu am reusit sa pun fata bine la san,mi-a facut rana si nu am mai putut sa alaptez pentru ca sangeram si trebuit sa ii dau lapte praf si cand m-am vi decat nu a mai vrut sa suga de la san ...acum are 3 luni si ii dau lapte matern dar ma mulg manual caci cu pompa nu scot nici macar jumatate din ce scot manual si problema e ca acum imi scade lactatia desi am luat pastile pentru stimulare . Mi-as fi dorit sa pot alapta dar din pacate nu mi-a reusit :-( ...

    RăspundețiȘtergere
  13. Nu are legatura cu sfarcuri mici de nici un fel. Nici nu stii cate femei au sfarcurile mici. Nu ai stiut sa o pui correct la san, asta a fost buba. N-ai fost la cursuri prenatale ca sa inveti despre alaptare, si nici n-ai avut pe nimeni in preajma care sa fi stiut. Alaptatul; nu doare, si nu face rani sanilor atunci cand este facut correct. Imi pare rau sa-ti spun, insa nu ajunge numai "vreau sa...", mai trebuie sa te si informezi din timp. Asta daca iti doresti 100% sa reusesti. Poate la urmatorul copil vei proceda altfel, cursurile prenatale nu sunt un moft, banuiesc ca mama/soacrata nu au alaptat datorita circumstantelor sociale de atunci (trebuiau sa se intoarca la munca dupa 2 luni). De unde altundeva puteai sa inveti? Poti sa inveti singura ceva ce nu stii, si despre care n-ai nici o experineta? Nu prea cred. Eu am reusit pt ca: am avut o carte buna cu poze, si am fost la cursuri Lamaze si prenatale organizate de maternitate. Nu uita ca data viitoare, fiind mai pregatita, vei reusi! Mulsul la pompa nu stimuleaza lactatia. Daca vrei totusi sa mai incerci, sunt o multime de filmulete pe youtube care radau f bine cum se face o atasare corecta la san. Succes!

    RăspundețiȘtergere
  14. Eu m-am muls exclusiv si la un moment dat aveam atata lapte, ca a trebuit sa mai pun si la congelator. De unde ai venit cu ideea ca pompele de muls nu stimuleaza lactatia? La primul copil am alaptat fara a folosi pompa, fara cursuri prenatale sau vreo pregatire in prealabil. Si da, cursurile prenatale mis e par un moft.

    RăspundețiȘtergere
  15. Da, cred ca acum 1000 de ani toate femeile faceau cursuri prenatale. Urat vorbesti. Eu aveam sfarcurile aplatizate si nu putea sa le prinda. Am fost la cursuri degeaba. Pana n am dat banii la dr si asistente sa ma ajute sa alaptez nu am reusit.

    RăspundețiȘtergere
  16. Imi pare rau ca ti-am creat impesia va vorbesc urat, dar daca te deranjeaza niste sfaturi (nu vad unde am vorbit urat in realitate), atunci iti va fi greu sa inveti orice. Daca doresti cu adevarat sa inveti sa alaptezi, retine ca op faci pt puiul tau si pt tine, nu pentru mine, si nici nu e aici un camp de lupta unde ne duelam care stie mai multe. Eu am alaptat pana la 2 ani jumatate, prin minimul de logica probabil cunosc putin mai multe decat tine despre alaptat, si cu sfaturile de mai sus incercam sa te Montez sa reusesti, nu contrariul. Si ca sa sustin idea ca ai fost indrumata gresit, retine inca o data ca sfarcurile nu au nici o legatura cu alaptatul! eu insami le aveam de jumatate de cm. Pt ca bebelusul nu ia in gura numai sfarcul, altfel ai face niste bube de n-ai mai vrea sa alaptezi in viata ta. Bebelusul trebuie sa aiba gurita cascata mare de tot, iar tu prinzi sfarcul, insa cu degetul mare, iar cu aratatorul dedesubt prinzi cat mai mult din areola. Daca faci asa vei reusi o atasare corecta. Pe areola sunt niste mici proeminente, iar in timpul suptului, acelea sunt stimulate, prin sfarc numai vine laptele areola de jos trebuie o parte din ea introdusa in gurita lui bebe. Asadar, nu este frumos sa minti ca ai fost la cursuri si apoi sa spui ca u ai reusit alaptarea pt ca aveai sfarcurile mici. Ce este mai nelalocul lui: un sfat franc, sau o minciuna? sper sa reusesti, daca iti doresti cu adevarat.

    RăspundețiȘtergere
  17. acum 1000 de ani nu exista marketingul LP!

    RăspundețiȘtergere
  18. Cred ca daca am uita pur si simplu ca exista lapte praf am avea mai mare succes cu alaptatul, pur si simplu nu acceptati ca nu sunteti in stare sa va alaptati puiutii...nu exista alta optiune decat sa il alaptezi sau moare de foame. In general femeile reusesc orice isi propun, dar am observat ca intre ceea ce declara si ceea ce isi propun sunt diferente. Mai are rost sa spun beti multa apa? Cred ca da , din moment ce am vazut destule femei care veau 4 pahare de apa pe zi si se mira de ce nu au mau mult lapte...face si organismul ce poate cu ce primeste...

    RăspundețiȘtergere
  19. foarte bun articol, dar un lucru as adauga. ALIMENTATIA MAMEI IN SARCINA SI ALAPTARE mi se pare extrem de importanta, nu a precizat nimeni. Mamelor mancati produse de la tara pe unde aveti o sursa sigura, oua, peste, icre, pasari de curte....legume supe PROASPETE. tineti cont de AER SI APA care sunt hrana pt voi si copil. Luati concedii cat de mult fugiti la tara, informati va ocupati va de copii. AVETI CREDINTA si liniste in suflet, rugati va si Dumnezeu va va binrcuvanta si indruma. Cum a zis cineva acu 1000 de ani cum faceau femeile???? Dumnezeu ne a creat perfecti, prostiile au fost inventate recent....altfel era alternativa inclusiv la NASTEREA NATURALA care este MINUNE, DAR. Cereti, cautati si ganditi neincetat la binele vostru si al copil...stresul nu exista daca nu il cautam inadins. Sanatate si intelepciune voua copiilor sotilor familiilor si tuturor!!!

    RăspundețiȘtergere
  20. foarte bun articol, dar un lucru as adauga. ALIMENTATIA MAMEI IN SARCINA SI ALAPTARE mi se pare extrem de importanta, nu a precizat nimeni. Mamelor mancati produse de la tara pe unde aveti o sursa sigura, oua, peste, icre, pasari de curte....legume supe PROASPETE. tineti cont de AER SI APA care sunt hrana pt voi si copil. Luati concedii cat de mult fugiti la tara, informati va ocupati va de copii. AVETI CREDINTA si liniste in suflet, rugati va si Dumnezeu va va binrcuvanta si indruma. Cum a zis cineva acu 1000 de ani cum faceau femeile???? Dumnezeu ne a creat perfecti, prostiile au fost inventate recent....altfel era alternativa inclusiv la NASTEREA NATURALA care este MINUNE, DAR. Cereti, cautati si ganditi neincetat la binele vostru si al copil...stresul nu exista daca nu il cautam inadins. Sanatate si intelepciune voua copiilor sotilor familiilor si tuturor!!!

    RăspundețiȘtergere
  21. Fetelor, HRANITI VA SANATOS mintea si trupul in sarcina si dupa, traiti frumos si simplu.bucurati va de copii si dedicati va lor in totalitate. Asta e rolul de MAMA nu visele desarte din ziua de azi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Frumos sfat dar eu nu am neamuri la tara nici macar al 7-lea neam

      Ștergere
  22. Felicitari pentru articol, eu am alaptat pana la 1an si 1 luna, as fi continuat daca nu ma speria dr si nu ii introduceam laptele praf... atunci bebe a renuntat singura la san...

    RăspundețiȘtergere
  23. Mersi mult de aceste 10 sfaruri,sunt sfaturi foarte bine,eu ii dau bebelusului meu mincare de care ori cere si n doua luni a adaugat 2,400 kg,suntem multumiti,cutoate ca unele prietene imi spuneau sai dau si apa sa nu fug permanent sal hranesc. Nu leam dar atentie la sfaturi le lora ,si cand ca bine am facut. Eu am doi copii si la primul copilul iam dar 2 saptamini piept si mam speriat ca plingea nu prea sa traga laptele ca era de 2 kg,prematur,si iam dar laptele praf,cea mai mare prostie,caci sau inceput problema cu scaunul,facea 1-2 ori pe saptamini si plingea dei tremura barbia,are de 4 Ani si tot cu necaruri de scaunel,insa pe al doilea am luptat sai dau piept cu toate ca am nascut cezariana,nu mam lasat avem deja 2 luni jumate,papa piept,face scaunel regulat de care va ori pe zi,si suntem cei mai fericire parinti ��. Parerea mea ca cei dar de la natura nu trebuie de dar in laturi. O zi frumoasa sa aveti si copii sanatosi ��

    RăspundețiȘtergere
  24. Bun articol ,bine punctat , tot ce ai scris e foarte adevarat , din pacate am trecut si eu prin " nu mai ai san, ai nascut prin cezariana ,mamele care nasc prin cezariana au san doar 3 luni " ba bine ca nu eu am alaptat pana la 4 luni jumatate si daca nu ma luam duoa asa zisi binevoitori ca nu e bun laptele ca nu ia bebe in greutate etc alaptam si acum , greseala mea a fost sa incep cu lapte praf doar o masa pe zi si treptat sa ajuns sa ii dau si 3 ,6 si incet incet copilul a renuntat singur la san , 2 saptamani l-am alaptan numai noaptea prin somn va doar asa imi lua sanul dar a rrnuntat si asa si ce daca am trecut pe lapte praf a luat tare mult in greurate ? Da de unde ba dun contra la fel ca si cand il alaptam . Acum sunt insarcinata in 8 saptamani si sunt foarte decisa ca sa nu ma mai las pacalita de asa binevoitori care stiu totul si cunosc totul .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mamica Neinfricata18 iulie 2016 la 02:14

      hotararea si o buna informare, vor asigura succesul alaptatului bebelusului dv. multa sanatate!

      Ștergere
  25. Foarte fain, pentru cei care au din start lapte destul. Degeaba m-am chinuit cu ceaiuri pentru lactatie, cu punerea la san aproape toata ziua, bautul lichidelor zi si noapte, mancare multa, puteam sa fac orice, nu aveam Destula lapte! Da, exista asa ceva, nu este adevarat ca toate femeile pot alapta cu cata lapte are nevoie bebelusul! Este un mit! Era musai sa dau lp, altfel urla de foame, si cand m-am muls, de multe ori, am vazut ca cea mai mare cantitate pe care am avut a fost 70 ml, dar de obicei am 30 ml pentru o masa, iar el mananca cam 200 ml. M-am saturat de comentarii de genul nu ai destula ca nu ai pus destul la san sau fiindca ai dat lp. Pentru mine copilul e pe primul loc, si important e sa il hranesc eficient, nu sa il tin infometat, si nu, nu a udat scutecele cand puneam doar la san jumate de zi.. Asta e, ma bucur ca traim in secolul XXI cand avem cu ce sa ii hranim copii, nici lm nu are toate vitaminele si mineralele de care are nevoie copilul, doar daca am manca extrem de sanatos. Sa nu imi zica cineva ca mancand cartofi prajiti si paine cu margarina si salam si orice, poate sa faca lapte minune plin de substante nutritive! Povesti de adormit copii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mamica Neinfricata18 iulie 2016 la 02:26

      Va asigur ca mamicile care s-au hotarat sa isi alapteze copiii, nu mananca paine cu margarina, salam si alte aberatii pe care le insiruiti dv. Si da, mananca cat mai sanatos, acest lucru este posibil, atunci cand vrei cu adevarat.

      Nu iti inteleg atitudinea defensiva. Nu te-a acuzat cineva personal de nimic. Aici este vorba despre informare, care sa ajute mamicile sa reuseasca in alaptare. Cel mai mare dusman al alaptatului este frica mamicii, indusa de medici, rude etc, ca nu are lapte si bebe nu mananca sufficient. Spui ca et mulgeai x ml. Femeile nu sunt vaci de muls, care sa produca litri in cantitate industrial. Iar bebelusul este o manuta de om, cu un stomacel mic-micut, la inmceput. Astfel, cantitatea de lapte creste odata cu el, se regleaza odata cu el.

      Alaptatul nu este un lucru usor in ochii unor mamici. Spun sincer, ca in primele doua luni,cel putin, bebelusul alaptat exclusive vrea la san si din ora in ora. Si asta nu pentru ca nu se satura, sau ca nu ai lapte sufficient, Ci pt ca are stomacelul mic, iar laptele matern se digera repede. Cat de bun este laptele matern fata de cel praf????? Mirosul scutecelor este un bun indicator. Asta pentru cunoscatori.

      daca doresti sa alaptezi cu adevarat, o faci nu pentru mine, nu pentru tine, nu pentrui nenea de pe strada. O faci pentru copilul tau. Asta trebuie sa retina fiecare mamica. Din nefericire, si o zic cu sinceritate, multe mamici au o doza de egoism foarte mare, si nu percep sa puna vreodata, pe altcineva mai presus de dorintele lor de orice fel.

      retine, ca "lapte destul" din start nu exista, in sesnul la care te gandesti. laptele se creeaza in sani, dupa a 4-a zi, de obicei, si va exista in cantitatea de cerere-oferta (adica pusul la san la cerere), si in functie de varsta bebelusului.

      Ștergere
  26. La inceput e necesar sa folosim pompa de san? Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mamica Neinfricata18 iulie 2016 la 02:13

      Draga Corina, iti spun sincer, ca mi-am cumparat pompa de san DOAR si EXCLUSIV pentru a detensiona sanii, in ziua a 5-a, cand mi-a venit laptele si mi se angorjasera, si era dureros sa ii detensionez cu mana (pana atunci am avut colostru in primele 4 zile). am dat in jur de 250 ron pe o pompa manuala (nicidecum electrica, pe care nu as recomanda-o, din mai multe motive. apoi am pastrat-o, si am dat-o mai departe cumnatei mele, cand a trecut exact prin aceeasi experienta. in rest, pompa nu stimuleaza lactatia precum suptul bebelusului, deci nu iti recomand sa o folosesti in acest scop.

      Ștergere
  27. Buna tuturor! Foarte fain articolul, l-am citit si recitit! Cu toate astea sunt in dilema zilele astea si am nevoie de ajutor, sper sa gasesc aici pentru ca nu mai stiu unde sa caut ...

    Am un bb de 6 sapt aproape, s-a nascut cu 2890 si 50cm, cezariana la rece din cauza unor riscuri, in principal. Acum bb are 3530 si 56cm. Am studiat f mult inainte de nastere, am citit carti, bloguri, am fost la cuursuri si am primit sfaturi de la prietene ce au alaptat 2ani. Eram f pregatita(simteam eu) si setata pe alaptare exclusiva!
    In spital pt ca medicii au rec suplimentare intrucat bb se deshidrata si la era limita cu glicemia, am cedat. Dar i-am rugat sa dea 5-10-15ml max si cu seringa. Zis si facut! In ziua 3-a am decis sa nu mai suplimentez si am tinut-o f mult la san. Ea a fost pusa la san din prima ora! A fost alaptata exclusiv din ziua 3 Pana in ziua 11. Bebe plangea mult si era f nelinistita, cauta intruna cand era la san. Mentionez ca in spital am primit ajutor si sfaturi de la 2 consultate in alaptare, de la care am invatat ceva si cand am venit acasa am aflat de inca o doamna consultanta si f competenta si am apelat si la dansa. 6 consultatii de la 3 pers��. Fiecare m-a ajutat in felul ei.
    lDisperare mare si nevoia de solutionare era imensa. Intrucat bb era f nelinistita si a scazut in spital 130g (ok!) dar acasa inca 200g mi s-a rec suplimentare cu lp de catre consultanta si pediatru pt ca o cam infometam lucru f greu de acceptat pt mine. Ea nu avea/are putere sa traga si se plictisea, plangea, adormea cand nu mai vine laptic iar eu inca nu aveam/am lapte suficient. Am reactionat aproape depresiv dar intr-adevar bb se calmase dupa supliment. Nu manancă f mult 20-70ml la o masa, cam 300ml pe zi. De 1 sapt incerc sa scot treptat ... Am aj la 200-150. Dar a inceput sa fie nelinistita iar si acelasi pattern aproape, mi-e frica sa nu ajungem de unde am plecat. Mentionez ca iI dau suplimentul cu sns si ca iau more milk plus si beau ceai de la Hipp pt stimulare. La pompa am scos max 25ml dupa ce suge ea. Doarme dupa san+lp si 2,5h iAr dupa san 1h max. Eu am slabit f mult pt ca ma consum, ma simt slabita pt ca nu prea dorm, stau cu ea pe mine si nu apuc sa mananc chiar bine pe toata ziua. De hidratat, ma hidratez mai mult. Nu stiu cum sa stimulez mai mult si sa renunt la lp si sa fim ok. Un sfat este binevenit ��. Va multumesc si o vara frumoasa sa aveti☀️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. recomand tuturor mamicilor care isi doresc sa alapteze, sa se informeze din timp (din timpul sarcinii) despre alaptare,despre nevoile nou-nascutului, si despre alaptarea la cerere,pentru a evita capcane ca: bebe se deshidrateaza, bebe nu mananca suficient, bebe este infometat, nu produc destul lapte,ia sa vad cat "produc" cu pompa etc. bebe are stomacelul cat un bob de strugure.in primele zile mama are colostrum,laptele vine in ziua a 4-5.bebe vrea sa suga din ora in ora,pt ca laptele matern se digera repede,iar stomacelul lui bebe este mic. stiu,este epuizant sa alaptezi,mai ales la inceput,dar daca ai alaturi sotul,sa iti aduca mancare la pat,sa bei apa suficienta, sa ai mereu apa langa tine cand alaptezi caci ti se face sete, veti reusi! informarea este insa cheia,alaturi de determinare! si nu in ultimul rand, de sacrificiu de sine. bebe are nevoie de noi,mamicile,non-stop in primele luni. asta inseamna viata de mama. e greu dar si frumos. dar daca animalele reusesc, noi de ce nu?

      Ștergere
  28. Bună, ma numesc Mihaela. Am facut o mare greșeală, si acum in pare foarte rau, de la început alaptam copilul la ambii sîni si la un moment dat am început so hrănesc numai din sinu drept iar stingu uitasem de el fiindca asa imi era comod,. Acum vreau sa pot alapta si cu stingu, dar chind o pun pe fetită la sin ea suge un pic si parca ii vene sa vomite si mai mult nu vrea sal ea. Spunetimi varog cum as putea sa imi refac sînul daca e posibil desigur. Multumesc. Astept rs dvs.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu inteleg cum ati putea sa "uitati" de un san,si sa ii dati numai din celalalt.puteti uita o data,se intampla,eu imiamintesc ca imi puneam un semn la sutienul de alaptare,pt a stii ce san sa ii dau la urmatoarea masa, era un clips de par,nu cev acomplicat.dar daca as fi incurcat sanul de mai multe ori succesiv..?nu imi amintesc.ar fi fost imposibil, deoarece celalat san s-ar fi umflat si angorjat considerabil fata de celalalt. chiar nu inteleg cum este posibil sa se uite in repetate randuri de celalalt san,la o mama care alapteaza. este peste puterea mea de intelegere. sper ca v-ati rezolvat problema intre timp,oricum nu as fi stiut ce sfat sa va dau, pentru ca am intrebat si nu am intalnit nici o mamica care sa fi patit asa ceva.

      Ștergere
  29. Buna.sunt si eu o mamica proaspata am nasvut un baietel perfect sanatos prin cezariana deoarece am avut placenta previa lateral stanga...la inceput in spital a mancat lapte praf cu lingurita ..sani mei erau moi si nu avea de ce sa prinda ...nu manca san pt ca nu curgea nimic ...am stat 4 zile in care plangeam ca nu am lapte ..asistentele veneau si ma storceau si abia abia iesea putun si mau incurajat sa ma storc...am incercat si zi si noapte .. am baut si ceai si apa si ajunsesem la 5 litri pe zi ...cand am iesit din spital la 2 zile mia venit laptele deci puiu meu a mancat o sapt lp...incercati mai mult ..el acu are 3 luni jumate si manaca bine...la nastere avea 3000kg lam scos cu 2700...acu are 6kg...incercati sa nu fiti stresate sa va relaxati acu eu zic ca important e copilu nu noi....e mai greu dpdv al meu sa stai noaptea sa faci lp decat sal iei la pieptu tau si sa i oferi laptele care are tot cei trebuie..nu vreau sa critic pe nimeni dar se renunta prea repede.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai dreptate,se renunta prea repede...chiar si tu spuneai ca te speriasesi ca ti-a venit laptele la 2 zile dupa ce ai iesit din spital. dar este normal.atunci,majoritatea femeilor au colostrum,un lichid galbui, care are rolul f important de a coloniza intestinal steril al bebelusului cu bacterii bune- flora intestinala, caminul sistemului imunitar! colostrul este cel mai important,iar bebe nu se infometeaza in primele zile. el are stomacelul cat un bob de strugure,si colostrul este tot ceea ce are nevoie pana vine laptele.a bucur ca ai reusit, dar ma intristeaza ca in maternitate asistentele nu ti-au spus despre colostrum,si toate maternitatile afiseaza ca "spijinim alaptatul".off!

      Ștergere
  30. Am un pui de 3 luni mia fost greu la inceput ..nu curgea decat o pucatura de lapte ..insa la o sapt a venit laptele rsu de curgea singur si nu mai dovedea sa suga acu sa mai reglat...am nascut prin cezariana un baietel de 3000kg a mancat 4 zile in spital lp si 3 acasa supliment cu lingurita in rest san acu are 6 kg si 3 luni...trebuie aa aveti mai multa rabdare si incredere in voi si in corpul vostru si bineinteles prieteni care sa va incurajeze nu invers ...eu am nascut prin cezariana avand placenta previa lateral stanga ...si ma bucur ...oricum mier f frica de nasterea nat.va urez sanatate mamici si rabdare sa va bucurati de puiu vostru.

    RăspundețiȘtergere
  31. Aici nu a mai răspuns nimeni. Cum a rămas cu aceasta mamica ce avea nevoie de ajutor?

    RăspundețiȘtergere
  32. Am o fetita de 2 saptamani pe care o hranesc doar de la san cand cere ea. In afara de suzeta pe care i-o dau noaptea cand plange din cauza burticii respect toate sfaturile de mai sus. Dar de vreo 2 zile am observat o scadere a cantitatii de lapte produse, in conditiile in care pana atunci am avut mult mai mult lapte decat avea nevoie bebe. Am auzit ca pe la 10 zile intervine o scadere a lactatiei si ca dupa vreo 20 zile revine la normal. Este adevarat acest lucru?

    RăspundețiȘtergere

Feel free to comment